שאלות ותשובות טכניות נפוצות עבור אופניים חשמליים (חשמליות)

להלן מספר תשובות לשאלות  טכניות  נפוצות בנוגע לאופניים חשמליים (חשמליות):
 
ש. איזה סוגי סוללות קיימות בשוק ומה ההבדל ביניהן?
ת. ישנן כמה סוגי סוללות פופולריות בארץ: ליתיום איון או LIPO, ליתיום LIFEPO4.
ליתיום איון או LIPO - לפי הגדרות היצרן הן מספיקות לכ-800 טעינות אולם מדובר בתנאי מעבדה. ישנם כמה פרמטרים המשפיעים על מספר הטעינות כגון: חום, לחות, אחסנה, אופן שימוש והטענה נכונה. בד"כ מספר הטעינות הריאלי נע בין 550 ל-650 טעינות. זאת בטריה לאופניים חשמליות שנחשבת לפופולרית ביותר.
סוללת ליתיום LIFEPO4 - לפי הגדרות היצרן הן מספיקות לכ-1200 טעינות בתנאי מעבדה אולם בדומה לסוללת LIPO גם כאן משפיעים על מספר הטעינות תנאי חום, לחות, אחסנה, אופן השימוש והטענה נכונה. בהערכה גסה ניתן לומר כי מספר הטעינות בפועל נע בין 850-1000. סוללה זו היא בדר"כ יקרה יותר בכ-30% מסוללת ליתיום איון, היא גם כבדה יותר. אם בכל זאת החלטתם לרכוש אופניים חשמליים עם סוללת LIFEPO4  תוודאו שזאת אכן סוללה מקורית במעבדה מוסמכת. מבחינה חיצונית היא זהה לסוללת ליתיום איון וקל מאוד לזייף מדבקת LIFEPO4.
ההבדל בין 24V  ל-36V הוא משמעותי ביותר לטווח הנסיעה והספק האופניים, בייחוד במקרה של אופניים חשמליים מומלצים לצרכן. כיום ישנם דגמים זולים שנמכרים עם סוללת 24V.
הנתון הכי חשוב במצבר לאופניים חשמליות הוא קיבולת הסוללה (כמה זרם נותנת הסוללה למנוע בשעת עבודה) והוא נמדד בזרם לשעה (Ah). ככל שנתון זה יותר גבוה טווח הנסיעה יהיה יותר גדול. רוב האופניים מסופקים עם 10 אמפר/שעה. ההמלצה שלנו הינה לרכוש סוללה עם 10 אמפר ומעלה.
ישנם גם דגמים שונים של סוללות מבחינת המבנה הפיסי שלהן: מלבניות ארוכות, קומפקטיות וקלות.
כשרוכשים אופניים חשמליים חשוב לוודא שהסוללה היא לפחות 36V עם קיבולת סוללה של 10Ah ומעלה. כן מוצע לוודא שיש לסוללה BMS (מעגל אלקטרוני שנמצא בתוך הסוללה שמווסת בין תאי הסוללה במתח וזרם. סוללה עם BMS יציבה בהרבה מסוללה ללא BMS).
 
ש. איך בודקים סוללה?
ת. יש לכם סוללה ואתם רוצים לדעת מה המתח שלה ומה קיבולת הזרם שלה? לכמה זמן היא אמורה להספיק? לסוויפטבייק יש פתרון עבורכם. בסדנא שלנו ניתן לבדוק סוללות עם מכשיר ותוכנה ייחודית באמצעותם ניתן לדעת כמה זרם הסוללה שלכם יכולה להפיק ולכמה ק"מ היא אמורה להספיק. בדיקה זו כרוכה בתשלום של 220 ₪. בסוף הבדיקה תקבלו דוח גרפי ממוחשב עם נתונים ביחס לזרם של הסוללה והמרחק שניתן לנסוע עימה.
ש. מה זה הספק מנוע?
ת. במילים אחרות כמה כח יש למנוע. ככל שהספק המנוע יותר גדול ככה עוצמת המנוע באופניים תהיה יותר גדולה ותאפשר להשיג אפקט של אופניים חשמליים מהירים. החוק מאפשר לנסוע על אופניים שהספק המנוע המקסימלי שלהם הוא עד 250 וואט (זהו הספק מספיק לנסיעה עירונית במהירות של 25 קמ"ש).
ש. מה זה בקר?
ת. בקר הוא המח של המערכת החשמלית. הוא מקשר בין המנוע, הסוללה, פנל הבקרה ותפעול מערכת הפדלים.
ש. מה זה BMS ?
ת. BMS – Battery Management System – מעגל אלקטרוני שנמצא ברוב הסוללות המווסת את הזרם והמתח בין תאי הסוללה. חשוב להקפיד שיש BMS בתוך הסוללה, סוללה עם BMS יותר בטיחותית ותמזער תקלות סוללה.
ש. מה זה PAS ?
ת. PAS –Pedal Assist System – מערכת שמזהה פידול ומכניסה את המערכת החשמלית של האופניים לפעולה.
ש. כמה זמן מטעינים סוללה חשמלית?
ת. טעינה מלאה של סוללה תלויה במטען. המטען הפופולרי ביותר מספק 2 אמפר לשעה לסוללה וזמן הטעינה הדרוש הוא כ-5 שעות.
ש. איך מטעינים את הסוללה?
ת. כמו שמטעינים טלפון נייד, אפשר להטעין כשהסוללה על האופניים או שאפשר לשלוף אותה ולהטעין אותה בנפרד בבית או בעבודה. חשוב לקרוא הוראות יצרן לגבי לטעינת הסוללה.
ש. מה טווח הנסיעה לסוללה מלאה?
ת. ישנם מספר פרמטרים שמשפיעים על טווח הנסיעה, כגון: משקל הרוכב, תנאי השטח, כיוון הרוח, גודל ולחץ הצמיגים, נסיעה מרובת עצירות או נסיעה רציפה.
נהוג לפרסם טווח נסיעה לפי הפרמטרים הבאים: משקל הרוכב 70 ק"ג, נסיעה רציפה במישור ובמזג אויר ללא רוחות.
יש לקחת בחשבון שתוחלת חיי סוללה יורדת בכ-10% כל 3 חודשים, לכן עם הזמן טווח הנסיעה יקטן עד סיום מחזור חיי הסוללה (לאחר כשנתיים וחצי לערך).   
ש. מה תוחלת חיי הסוללה, מתי מחליפים סוללה של אופניים חשמליים?
ת. סוללת ליתיום איון צריך להחליף בשימוש סביר ועם תחזוקה נכונה לאחר כשנתיים וחצי - שלוש.
ניסינו לענות על רוב השאלות הטכניות, יש לכם פידבקים או שאלות נוספות? אל תהססו לפנות אלינו. רשמו את השאלה שלכם למטה בתגובות ואנחנו נדאג שתקבלו מענה מהיר מאיתנו!
x

#{title}

#{text}

#{price}