מה צריך לדעת לפני רכישת סוללה לאופניים


איזה סוללה רצוי לרכוש לאופניים שלך? 

 
ישנם כמה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון: טווח הרכיבה היומי , משקל הרוכב, ותנאי השטח (מישור או עליות).
טווח נסיעה נקבע לפי קיבולת הסוללה הנמדד באמפר/שעה. ככל שנתון זה גדול יותר כך טווח הנסיעה לטעינה בודדת יהיה גדול יותר. לכן אם טווח הנסיעה גדול יחסית ומשקל הרוכב מעל הממוצע -מומלץ  לרכוש סוללה בעלת קיבולת גדולה יותר מהסטנדרט שהיא כ-10 אמפר/שעה.
באשר לתנאי שטח עם עליות- מומלץ לרכוש סוללה איכותית כגון סמסונג ,פנסוניק או סניו .. שהן יקרות יותר מסוללות סיניות רגילות אך בהתאם עמידות יותר למאמץ בעליות.
יש לקחת בחשבון שטווח הנסיעה משתנה עבור כל רוכב ובתנאי שטח שונים. פרסום טווח הרכיבה מיועד לתנאי שטח ומשקל אופטימליים (מישור, עומס 70-75 ק"ג, אופניים תקניים וצמיגים מנופחים). בנוסף יש לקחת בחשבון שעם הזמן טווח הנסיעה ירד באופן טבעי בין 20-40 אחוז בשנה בתלות לאיכות הסוללה כאשר תחזוקה נכונה תסייע להקטין את הבלאי.
 

הקפידו לבדוק את הנתונים הבאים:
 

קיבולת הסוללה (זרם לשעה Ah)

כפי שהוזכר טווח נסיעה של האופניים תלוי במדד זה. 

מתח הסוללה נמדד במתח (V)

הנפוצים בארץ הם:  36V, 48V – מתח הסוללה מבטא את העוצמה (הספק) של הסוללה/האופניים , ככל שהמתח גבוה יותר- עוצמת האופניים חזקה יותר.

קצב פריקה (C Rate)

זהו נתון חשוב ועם זאת לא הכי נבדק ברכישת אופניים חשמליים או סוללה. C Rate נמדד בכמה פעמים ניתן לפרוק את הסוללה בשעה. ככל ש- C Rate גדול יותר כך קצב פריקת הסוללה מהיר יותר ותאי הסוללה איכותיים יותר. 

מספר טעינות של הסוללה

 
 סוללות ליתיום–איון עם 700-800 מחזורי טעינה (יש כמה פרמטרים שמשפיעים על מספר מחזורי הטעינה, כגון: חום, איכות הסוללה ומעגל BMS שמווסת את המתח בין תאי הסוללה).
 סוללות LiFePO4  סוללות ליתיום מתקדמות, עם 1200-1300מחזורי טעינה, סוללות אלו יקרות יותר.




טיפ חשוב: חשוב לרכוש אופניים או סוללה  מחנות מקצועית שמתחייבת לתקן או להחליף סוללה בשעת הצורך במסגרת האחריות, הימנעו מלרכוש סוללה יד שנייה - אין לדעת בוודאות איך השתמשו בסוללה, תחזוקה לא נכונה משפיע ישירות על תוחלת חיי הסוללה. שינוי במבנה הסוללה, הוספת או הסרת רכיבים מתוך הסוללה היא מסוכנת ועלולה לגרום להתלקחות הסוללה ונזק לרכוש וחלילה גם בנפש. 

 
image alt

קנינו סוללה לאופניים, מה הלאה? איך לשמור עליה?

לאחר רכישת האופניים/סוללה הטעינו את הסוללה במלואה. בשלושה מחזורים ראשונים מומלץ לרוקן את הסוללה עד הסוף, ולהטעין את הסוללה טעינה מלאה.

לאחר 3 מחזורי הטעינה הראשונים, מומלץ לטעון את הסוללה בסיום כל רכיבה ללא קשר למצב הסוללה. לסוללות ליתיום אין אפקט זיכרון ושמירת הסוללה במצב טעון אופטימלית. השתדלו לא להגיע למצב שהסוללה ריקה לגמרי, במידה והגעתם למצב זה, הטעינו את הסוללה בהקדם האפשרי (סוללות ליתיום ריקות עלולות לאבד את יכולת הטעינה לצמיתות).

לאחר שהמטען סיים את טעינת הסוללה, מומלץ לנתק את המטען ובכל מקרה לא להשאיר את המטען מחובר לסוללה יותר מ-24 שעות ברצף.

סוללות ליתיום רגישות לטמפרטורות קיצון. הקפידו להרחיק את הסוללה מחום, שמש ישירה ככל הניתן. במידה ואתם מאחסנים את האופניים במרפסת או בחצר הבית, הוציאו את הסוללה ואחסנו אותה במקום מוצל וקריר. לא לאחסן את הסוללה מתחת ל-9 מעלות.

במידה ואין שימוש בסוללה לאורך תקופה, הקפידו להטעין את הסוללה אחת לשלושה שבועות.

הקפידו לרכב על אופניים תקניים, עם צמיגים מנופחים וכך תבטיחו כי טווח הנסיעה לא יפחת. שימו לב ,שימוש במצערת ("ידית  גז") אינו חוקי ובנוסף מקטין באופן משמעותי את טווח הנסיעה (עד- 50% פחות מטווח נסיעה במנגנון דיווש).

בגמר הנסיעה כבו את האופניים. השארת האופניים דלוקים עלולה לרוקן את הסוללה, וכך כאמור, עלולה הסוללה לאבד את יכולת הטעינה.


כללי זהירות חשובים:
 
הרחיקו את הסוללה מהישג ידם של ילדים.

 
אל תשליכו את הסוללה בגמר השימוש ניתן להחזירה ליבואן או חנות ממנה רכשתם את הסוללה.
 
במקרה של מגע עם חומצה שדלפה מסיבה כל שהיא מהסוללה, יש לפנות לרופא באופן מידי, יש לשטוף את האזור שנחשף במים זורמים לפחות 15 דקות.  
 
יש לטעון את הסוללה במקום יבש ומאוורר, אין למקם ליד מקור חום, אש או חומרים דליקים. תנאי טמפרטורה עדיפים 15-40 מעלות. ביום חם לא מומלץ לחשוף את הסוללה לשמש ישירה.

אין להפיל, לזרוק או להרעיד את הסוללה או את המטען.

יש להימנע ממגע מים עם הסוללה והמטען. בימים גשומים חשוב להקפיד על מניעת מגע של מים בסוללה, בבקר או במנוע, אשר עלול לגרום לקצר חשמלי במנוע.

את הסוללה יש לטעון רק באמצעות המטען הייעודי לו. בכדי להחליף מטען אנא פנה לספק.

אם גוף הסוללה ניזוק, נפגם או התעוות הפסק את השימוש ופנה לספק.

התקנת הסוללה תתבצע אך ורק ע"י הספק. אסור לצרכן לשנות את ההתקנה או להתקינה לבד.

בסיום הטעינה יש לנתק קודם את המטען מן השקע.

אין לכסות את הסוללה או את המטען בעת הטעינה.

אם טמפרטורת הסוללה עולה מעל לכ- 60 מעלות יש להפסיק את הטעינה. יתכן וישנה תקלה.

אין לפרק את הסוללה או לחברה ישירות לשקע חשמלי.

אין לקצר את הסוללה.

חשוב לקרוא את הוראות היצרן.
x

#{title}

#{text}

#{price}